Przejdź do treści

Józefów: Dysputa o dobrej edukacji

Dysputa o dobrej edukacji w „Akwinacie”

24 stycznia br. w sali teatralnej Gimnazjum i Liceum im. św. Tomasza z Akwinu odbył się panel dyskusyjny poświęcony edukacji. Uczestniczyli w nim dr Artur Górecki (dyrektor ds. edukacyjnych), dr Paweł Milcarek (filozof, publicysta, redaktor „Christianitas”, również nauczyciel w Akwinacie) oraz Andrzej Szaciłło (otwocki nauczyciel i samorządowiec); w ostatniej chwili została odwołana zapowiadana obecność minister edukacji narodowej, Anny Zalewskiej.

Podczas panelu rozmawiano o dobrej edukacji, o sposobach usprawniania intelektu i woli, o kanonie jako kryterium miary służącej zaprzęgnięciu umysłu do służby prawdzie. Podkreślano, że to przede wszystkim rodzina jest odpowiedzialna za wychowanie swoich dzieci, a państwo powinno ją w tym zadaniu wspierać. Mówiono o roli, jaką ma do odegrania w dziele wychowania i kształcenia społeczność nadprzyrodzona i powszechna, jaką jest Kościół katolicki. Pytano o relacje między wiedzą a umiejętnościami, które nie powinny być sobie przeciwstawiane, gdyż usprawnianie intelektu winno dokonywać się równolegle ze wzrostem wiedzy o rzeczywistości, a wiedza powinna stanowić materiał, w oparciu o który to usprawnienie następuje. Podjęto zagadnienie autonomii szkoły, podstaw programowych, podręczników i metod kształcenia nauczycieli. Postulowano powrót do sprawdzonego w naszym kręgu kulturowym metaprogramu edukacyjnego, jakim była edukacja klasyczna. Dążyła ona do uzyskiwania przez człowieka sprawności umysłowych, wśród których są i te niedające się źle użyć w działaniu – cnoty. Poruszono także kwestie związane z mądrym wykorzystaniem w edukacji technologii multimedialnych. Omawiano zmiany struktury szkolnictwa w Polsce, podkreślając jednak, że sprawą ważniejszą jest przyjęcie dobrych założeń programowych i właściwych metod pracy. Dotyczy to zarówno kształcenia, jak i wychowania.

Skip to content